Farmor..

Klumpen i magen är nu enorm, idag är det farmors urnsättning.. Känner så stor sorg, hon fattas mig och familjen alla som kände henne. För mig var farmor en trygg punkt genom livet liksom, inte för att det inte var tryggt hemma, utan för att hon alltid bodde på samma ställe, alltid i älskade Mellansjö. På somrarna, alla andra lov och många många helger mellan det så praktiskt taget bodde vi där.. Hon såg till att vi åt så mycket att vi nästan rullade fram efter sommarlovet, sprayade oss med radar för att slippa alla insekter i skogendär, saltade oss när vi var sur, fuskade när vi spelade poker (eller så var hon suverän, eller vi dåliga)... När jag satt i hennes knä brukade jag bygga tält på hennes händer av huden..  Ibland vaknade man på morgonen av doften av nybakade bullar eller bröd, på vintern kom hon med kläderna som hängt natten igenom över vedspisen, kastade dom på sängen och vi skyndade oss under täcket för att behålla värmen.. På sommaren badade vi och tvättade håret i sjön eller ute på gården i stor kastrull..
Farmor tog oss med och plockade mossa osv till grisarna, lärde oss mosa "grispärer" tills tummarna värkte =)
Det är en stor stor pusselbit i våra liv som är borta nu, farmor var som den röda tråden i hela familjen, hon fanns alltid där. Jag önskar jag hade tagit mig mer tid för att vara med henne sen jag blev äldre, men med facit i hand.. Trodde att hon, trots sina 90+, skulle finnas för alltid.  Känns bra att jag var med henne, höll hennes hand, strök över hennes panna och långa hår när hon gick över, sorglig och jobbig,men fin stund och i min tro så tog farfar och Karin emot henne. Det är deras tur nu att få ha henne nära. . . Älskar dig farmor.

Kommentarer
Postat av: Jannice

Lycka till idag! Hoppas det går så bra det kan...

2010-11-08 @ 12:01:20
Postat av: Reneé

Men så fantastiskt du skriver om din Farmor....Att läsa dina ord om henne gör att livet blev vackrare nu. Och hon var alldeles säkert väldigt lycklig över dej också. KRAM

2010-11-13 @ 20:16:54
URL: http://motivlivh.blogg.se/
Postat av: Nettan

Tack Reneé för dom fina orden!!! Farmor var verkligen en underbar människa, och hon fanns alltid där, saknaden är så stor.. Kram på dig.

2010-11-14 @ 08:47:35
Postat av: Annelita

Så fint du skriver!

2010-11-16 @ 09:37:42
URL: http://annelitas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0